Digestia alimentelor  – principii pentru ora mesei

Probabil știți că procesul digestiei începe în creierul nostru. Vedem,mirosim și auzim cum alimentele sunt pregătite. Aceste semnale ajung în creier și glandele salivare încep deja să secrete mai intens. Când avem mâncarea pe masă, sucurile digestive sunt pregătite pentru a intra în acțiune.

Producția de sucuri digestive nu se datorează numai mesajelor care pornesc de la simțurile noastre. Centrul din creier determină declanșarea secreției lor cu ceva timp înainte de ora de masă. Dacă se așteaptă o oră sau două peste timpul regulat de masă, sucurile, dezamăgite, rămân neutilizate.Dacă luăm masa cu o oră sau două mai devreme decăt timpul obișnuit, stomacul nu este pregătit și trebuie să-și mobilizeze forțele pentru a face față alimentelor neașteptate.

Acesta este motivul pentru care mesele regulate sunt principiul de bază pentru o greutate optimă și o sănătate pe termen lung.

Stomacul are trei funcții principale:

1. De a înmagazina alimente. Digestia amidonului, începută în gură de către amilază, continuă în stomac timp de aproximativ trei ore. Mesteca-ți mîncarea cât mai mult pentru a vă ajuta stomacul să digere mai ușor.

2. Funcție de a secreta enzime, hormoni, acid clorhidric și mucusul care căptușește stomacul. Acest mucus este o barieră protectoare față de substanțele acide și față de alți agenți ce pot leza straturile mucoasei gastrice. Printre aceștia sunt: oțetul, aspirina, cortizonul, băuturile alcoolice, piperul, ardeiul iute, scorțișoara. Aceste alimente ar trebui mâncate cu moderație.

3. Funția de a amesteca alimentele cu sucurile digestive și prin contracții ritmice, de a elimina porțiuni mici de conținut.

În mod normal stomacul are nevoie de 3 ore pentru a digera o masă simplă și de 4-5 ore dacă a fost o masă mai abudentă (grăsimi și prăjeli) și mai complexă (două sau trei tipuri de mâncare la o masă).

Ciugulitul și ronțăitul între mese tulbură întregul proces al digestiei gastrice,chiar dacă nu realizăm tulburarea produsă.

Enzimele produse de mucoasa duodenală și intestinală,împreună cu cele secretate de pancreas continuă digestia grăsimilor a proteinelor și a glucidelor.

Contracțiile intesinale favorizează amestecul conținutului cu sucurile digestive, precum și contactul cu mucoasa intestinală, pentru a ușura absorbția nutrienților. În același timp, conținutul este propulsat către intestinul gros.

În intestinul gros se absoarbe cea mai mare parte a apei ingerate și are loc digestia fibrelor și a amidonului rezistent cu ajutorul florei microbiene. Amidonul rezistent este fracțiunea de amidon care n-a fost atacată de enzimele digestive.

Un alt organ care participă la digestia alimentelor este intestinul subțire. Intestinul subțire are o lungime de 6 metri si, prezintă pliuri și niște ridicături ale mucoasei numite vilozități. Celulele mucoasei intestinale se innoiesc la fiecare 36 de ore. În decurs de 24 de ore, din intestinul subțire ajung în intestinul gros aproximativ 1.500 ml de conținut intestinal. Tot în intestinul subțire se asigură echilibrul acidobazic al organismului.

Principii pentru ora mesei

  • Evitați alimentele procesate în exces.
  • Consumați alimente naturale.
  • Consumați legume și fructe sezoniere.
  • Asigurați-vă întotdeauna că legumele sunt gătite.
  • Așezați-vă când mâncați și alegeți un loc liniștit.
  • Mestecați bine mâncarea.
  • Mâncați încet și combinați corect alimentele.
  • Concentrați-vă asupra a ceea ce mâncați și îndepărtați-vă de lucrurile ce v-ar putea distrage atenția. Mintea noastră joacă un rol important în procesul de digestie al alimentelor, așa că acordați o atenție deosebită gustuluimâncării.
  • Nu săriți peste mese.

 

Surse – Alimentatia inteligenta Dr. Emil Rădulescu